Menu Sluiten

Blog

Zomerbanden in de winter? 4 reden waarom je dit beter niet kunt doen!

bandenspoor in de sneeuw op een asfaltweg

Het is vast wel eens een gespreksonderwerp geweest op een verjaardag, zomerbanden in de winter. Er zijn verschillende meningen over en ieder denkt er het zijne van. Maar heb je ook gekeken naar de feiten? In deze blog wil ik je een aantal feiten vertellen waarom je beter niet kunt rijden op zomerbanden in de winter!

Als eerst zal ik in het kort vertellen wat de verschillen zijn tussen zomer- en winter banden. Vervolgens kun je de 4 feiten en redenen lezen waarom het beter is om in de winter op winterbanden te rijden. En tot slot vind je nog ons advies en de alternatieven.

Zomer- en winterbanden

Veel mensen denken dat een band gewoon een band is, maar niets is minder waar! Er zit veel verschil tussen verschillende banden en zeker tussen zomer- en winterbanden.

Zelfs tussen zomerbanden en winterbanden onderling zit al veel verschil. Zomerbanden zijn er bijvoorbeeld in de uitvoering die gericht is op brandstof besparen en zo min mogelijk geluid produceren. Aan de andere kant zijn er zomerbanden voor sportauto’s die voor zo veel mogelijk grip moeten zorgen, en dan is er nog van alles tussen in. Voor winterbanden is de variatie iets minder maar ook hier geldt zeker dat er grote verschillen kunnen zijn tussen de winterbanden.

zomerbanden en winterbanden naast elkaar

Als we kijken naar de winterbanden dan kun je kiezen voor een semi-winterband, ook wel een mud & snow band genoemd. Dit type band komt in de buurt van een all-season band die ook steeds populairder wordt. En dan is er uiteraard nog de volwaardige winterband. 

De volwaardige winterband is natuurlijk de beste keuze voor in de winter, ook in Nederland. In tegenstelling tot wat een groot deel van de mensen denkt is het toch echt zinvol om te kiezen voor winterbanden ook al zijn de strenge winters niet meer als vroeger.

Profiel

Om te beginnen is er een groot verschil tussen het profiel van een zomer- en een winterband. In de winter is de kans op neerslag een stuk groter. Hierdoor zal er meer water op het wegdek liggen en in sommige gevallen zelfs sneeuw. Het water of het sneeuw moet door het profiel van de band worden afgevoerd onder de band vandaan.

Het afvoeren van water is namelijk de enige reden waarom er profiel in een band zit. Om deze taak beter te kunnen uitvoeren is het profiel van een winterband dan ook vele malen grover dan van een zomerband. Er zijn meerdere groeven aanwezig en de groeven zijn vaak ook wat breder.

Nog een ander verschil aan het profiel van een winterband zijn de kleine “sneetjes” die gemaakt zijn in de band. Zou je een winterband van dichtbij bekijken dan zul je zien dat het contactvlak waarmee de band de weg raakt eigenlijk bestaat uit allemaal dunne plakjes. Dit is gedaan om te zorgen dat de band nog meer grip heeft en minder snel zal doorslippen.

ingezoomd profiel van een winterband

Waterafvoer

Profiel zit dus in een band om water af te voeren. Maar waarom moet het water of sneeuw worden afgevoerd? Je zou misschien denken dat een band van een auto zich makkelijk door een plas water heen drukt. Dit is echter niet helemaal waar.

Als er geen profiel in een band zou zitten dan blijft er tussen de band en het wegdek een laagje water staan. Doordat er een laagje water aanwezig blijft maakt de band geen contact meer met het wegdek en gaat de band eigenlijk drijven. Dit noemen we aquaplaning.

Om aquaplaning te voorkomen moet het water onder de band weg. Dit is de taak van het profiel in een band.

Het profiel is zo gemaakt dat water of sneeuw onder de band zo snel mogelijk wordt afgevoerd. De vorm van het profiel bepaald hoe snel en hoeveel het water wordt afgevoerd. Het afvoeren gebeurd naar de achterkant en de zijkant van de band

Verschil

Een van de verschillen tussen zomer- en winterbanden is het profiel van de band. In de winter zal er over het algemeen meer neerslag zijn dan in de zomer. In de winter zal een autoband meer neerslag moeten afvoeren om er voor te zorgen dat de band goed contact houdt met de weg.

Om er voor te zorgen dat er meer afgevoerd kan worden is het profiel van een winterband grover dan van een zomerband. Het profiel is breder en soms ook dieper dan van een zomerband. Verder  zijn vaak het aantal groeven in de winterband meer dan in een zomerband. Hierdoor kan de winterband beter water afvoeren dan een zomerband en zal er een beter contact tussen de band en het wegdek zijn.

sneeuw wat in het profiel van een winterband is blijven hangen

Rubbersoort

Een andere eigenschap van een band is het soort rubber dat is gebruikt voor het maken van de band. Het verschil wat gemaakt kan worden door het rubber is de mate van flexibiliteit.

Een band moet flexibel zijn om voor goede grip te kunnen zorgen. Op een band komen krachten vanaf verschillende kanten te staan. Denk hierbij aan accelereren, remmen en sturen. Om al deze krachten goed te kunnen verwerken moet een band als het ware kunnen bewegen. 

Het bewegen van de band wordt bereikt door het soort rubber aan te passen en zo precies genoeg flexibiliteit in de band te krijgen. Hoe flexibel een band is wordt beïnvloed door de temperatuur. Hoe kouder het is des te harder het rubber en andersom zal het rubber zachter worden als de temperatuur stijgt.

In de winter is het over het algemeen een stuk kouder dan in de zomer. Zomerbanden in de winter zullen dus een stuk minder flexibel zijn omdat de temperatuur lager is. Hierdoor zullen de zomerbanden een stuk minder grip hebben dan normaal.

Een winterband is gemaakt van zachter rubber. Het zachtere rubber van een winterband zal bij lage temperaturen nog steeds flexibel genoeg zijn om voor goede grip te zorgen.

Bandenmaat

De maat van je banden is ook een bepalende factor voor de grip die je hebt op de weg. Het gaat er dan vooral om hoe breed de band is. De breedte van de band is bepalend voor de oppervlakte van het contactvlak van de band. Hoe breder de band hoe groter het contactvlak.

In de zomer wil je het contactvlak zo groot mogelijk hebben om zo veel mogelijk grip te hebben. In de winter is dit precies andersom, dan moet het contactvlak zo klein mogelijk zijn.

Het gewicht van de auto heeft hier mee te maken. De druk op de banden wordt bepaald door het gewicht van de auto. De druk op de banden wordt door de banden overgedragen op het wegdek. Druk is afhankelijk van de oppervlakte. Als de oppervlakte bij een gelijkblijvend gewicht groter wordt zal de druk afnemen. Andersom zal de druk toenemen als de oppervlakte kleiner wordt.

In de winter wil je zo veel mogelijk druk op het wegdek hebben om te zorgen voor een goed contact met de weg en dus een goede grip. Om deze reden zijn winterbanden vaak minder breed dan zomerbanden. 

Zomerbanden in de winter? Ons advies!

Je weet nu de belangrijkste verschillen tussen zomer- en winterbanden en waarom deze verschillen er zijn. De negatieve effecten van zomerbanden in de winter kun je gaan merken wanneer het kouder wordt dan 7 graden celcius.

In Nederland is het niet verplicht om winterbanden onder je auto te hebben. Wij hebben zelf wel winterbanden onder onze auto’s gemonteerd en raden dit ook aan als wij de vraag krijgen.

Doordat winterbanden zijn ontwikkeld voor koudere temperaturen en voor het verwerken van grotere hoeveelheden neerslag zitten er diverse voordelen aan ten opzichte van zomerbanden. 

Je moet hierbij denken aan meer grip bij het accelereren, hierdoor zul je beter weg kunnen rijden vanuit stilstand. Je zult een kortere remweg hebben, de remweg is bij gelijke snelheid meters korter op winterbanden. Doordat de winterbanden meer grip hebben dan zomerbanden in de winter zul je ook beter bochten kunnen nemen met de auto. 

Het laatste voordeel is de slijtage. Door te kiezen voor de juiste banden in het seizoen zal ook de slijtage van de banden minder zijn. Zomerbanden in de winter zullen meer doorslippen waardoor overmatige slijtage ontstaat. Het rubber van winterbanden is van zichzelf al zachter en zal in de zomer dus nog zachter zijn en daardoor harder slijten.

Ben je in de mogelijkheid om te kiezen voor winter- en zomerbanden dan is ons advies om hier zeker voor te kiezen. Wil je ook weten wanneer het beste moment is om de banden te wisselen? Lees het in dit artikel!

Alternatief

Is het voor jou niet mogelijk om voor een set winter- en zomerbanden te kiezen of vind je het te veel gedoe? Geen zorgen!

een los wiel op de grond naast een auto waarvan het wiel wordt gedemonteerd om de wielen te wisselen

Er bestaan ook all-season banden, deze banden zijn geschikt voor alle seizoenen. Dit type band kom je steeds meer tegen. Het voordeel van deze banden is dat je niet meer hoef te wisselen tussen de winter- en zomerbanden. Deze banden zijn ontwikkeld voor het hele jaar, maar zoals je misschien zult begrijpen zullen de banden niet hetzelfde presteren als de echte winter- en zomerbanden in het juiste seizoen.

Bedankt voor het lezen van deze blog, ik hoop dat je er wat aan hebt en houd de site in de gaten voor nieuwe waardevolle artikelen!