
Olie vervangen van een auto. We hebben het allemaal wel eens gehoord dat dit moet gebeuren maar waarom? Wat is nou precies de taak van olie in een motorblok? En waarom moet de olie dan om de zoveel tijd vervangen worden? In deze blog gaan we het hebben over motorolie en waarom het belangrijk is dat dit regelmatig vervangen wordt.
Na het lezen van dit artikel weet jij dat motorolie meer doet dan alleen smeren. Olie heeft namelijk meer taken dan alleen het smeren van de onderdelen in de motor. Verder kom je weten dat er in motorolie diverse toevoegingen zitten en wat er verouderd aan de olie.
Inhoud:
Motorolie
Wat is motorolie? Minerale motorolie is een van de vele producten die gewonnen wordt uit ruwe fossiele olie. De tegenhanger hiervan wordt in een laboratorium gemaakt, dit is de synthetische motorolie. Olie is er in vele types en met veel verschillende eigenschappen. Zo zijn er al zeer veel verschillende viscositeiten die nodig zijn voor verschillende doeleinden. Viscositeit is de dikte van de olie gemeten bij een bepaalde temperatuur.
Motorolie geeft al aan waar deze olie voor wordt gebruikt, voor een motor. Olie is onmisbaar voor een verbrandingsmotor. Niet alleen voor het smeren zoals de meeste mensen denken maar hierover later meer.
In de basis zijn er 2 soorten motorolie. Minerale olie en synthetische olie. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Een groot verschil tussen minerale en synthetische olie is de prijs. Deze prijs wordt bepaald door het proces om de olie te maken maar ook door de kwaliteit van de olie.
Minerale olie
Zoals je hebt kunnen lezen wordt minerale olie gewonnen uit ruwe fossiele olie. De basis olie die gewonnen wordt uit de ruwe olie is nog steeds vrij ruw. Voordat de olie gebruikt kan worden in een motor moet deze nog verder behandeld worden.

Nadat de motorolie is gedestilleerd uit de ruwe olie moeten er nog een aantal ongewenste stoffen uit de olie gehaald worden. Na dit proces blijft er een schone basis olie over die gebruikt kan worden als motorolie. Doordat minerale olie een natuurproduct is zal de samenstelling niet geheel consistent zijn.
Door de jaren heen zijn de eisen die gesteld worden aan motorolieën steeds hoger geworden. Om deze reden worden er dopes aan de olie toegevoegd. Deze dopes zijn niets meer dan stoffen die toegevoegd worden aan de olie om bijvoorbeeld te voorkomen dat de olie gaat schuimen.
Doordat minerale olie relatief eenvoudig gemaakt kan worden is dit de goedkoopste soort motorolie.
Synthetische olie
De tegenhanger van minerale olie is de synthetische olie. Deze olie wordt in laboratoria ontwikkeld en is daardoor zeer consistent. We noemen dit synthetische olie omdat het door mensen wordt ontwikkeld en gemaakt.
Synthetische olie kan dus volledig naar wens van de fabrikant gemaakt worden. Hierdoor kan precies bepaald worden welke stoffen er wel en niet in de olie zitten. Ook kunnen de smerende eigenschappen en de viscositeit volledig door de fabrikant bepaald worden.
Ondanks dat de fabrikant volledig kan bepalen hoe de basis olie wordt zullen ook aan deze olie dopes worden toegevoegd. Een van deze dopes is bijvoorbeeld een toevoeging om het vuil in de motor beter af te voeren. De reinigende toevoeging zal het vuil als het ware vast houden een mee nemen naar het oliefilter.
Je kunt misschien al bedenken dat deze olie veel duurder is om te produceren dan minerale olie. Om een goede synthetische olie te maken moet er veel tijd en geld gestoken worden in het ontwikkelen van de olie. Het produceren van de synthetische olie is ingewikkelder en duurder dan het destilleren van ruwe olie waardoor de synthetische olie de duurdere optie is.

Half synthetische olie
Een mooie middenweg is een half synthetische olie. Zoals de naam al zegt is deze olie half synthetisch, de andere helft is minerale olie.
Deze olie combineert de sterke eigenschappen van een synthetische olie en de lage prijs van een minerale olie. Uiteraard bepaald de mengverhouding in grote mate de kwaliteit van de half syntheet.
Wil je dus een goede olie maar niet te veel geld betalen dan kan dit een goede keus zijn.
Taken van de olie
Veel mensen denken dat olie alleen in een motor zit om de motor te smeren, olie doet echter veel meer. Er zijn zeker nog 6 á 7 andere taken die olie vervuld in een motor. Zonder olie zal een motor bijvoorbeeld veel meer geluid maken en veel warmer worden.
De belangrijkste taken een van een goede olie vind je hieronder.
Smeren
De belangrijkste staak van olie is uiteraard het smeren van de inwendige onderdelenvan de motor. Zonder olie zouden onderdelen zoals lagers en zuigers zeer snel kapot gaan en zal de motor vast lopen. Om al deze onderdelen van een goede smerende laag olie te voorzien lopen er diverse kanalen in het motorblok. De kanalen brengen de olie precies op de plaats waar de olie zijn werk moet doen.
Door de olie op de juiste plaatsen tussen de onderdelen te krijgen zullen deze geen direct contact maken en dus minder snel slijten. Om deze reden is de olie dus van levensbelang voor de motor.

Koelen
Een andere belangrijke taak van de olie is het koelen van de motor. Doordat de olie tussen de bewegende onderdelen van de motor door gepompt wordt zal deze ook de warmte mee nemen. De warme olie stroomt terug naar het carter en koelt weer af. Olie werkt dus ook als een warmte afvoer voor de inwendige onderdelen.
Geluid dempen
Olie vormt een smerende film laag tussen de bewegende onderdelen. Door deze laag raken de onderdelen elkaar niet en hierdoor zal motor stiller draaien.
Geluid dempen is eigenlijk geen taak van de olie maar eerder een gunstige bijkomstigheid.
Vuil afvoeren
Vuil afvoeren is wel degelijk een taak van de olie. Ondanks de smerende werking van de olie zal er altijd slijtage van de onderdelen ontstaan waardoor de motor vervuild wordt. Andere vervuiling komt van de verbrandingsgassen en condens wat in de motor ontstaat. Dit vuil dient afgevoerd te worden naar het carter en het oliefilter. Olie wordt door vrijwel de hele motor gepompt wanneer deze in bedrijf is en is dus ideaal om het vuil mee te nemen en af te voeren.
Dit zijn de belangrijkste taken van de olie in een motor. Er zijn nog een aantal zaken waar de olie voor zorgt zoals het “voeden” van de rubber afdichtingen en het beschermen van de motor tegen corrosie.
Dopes in de olie
Om er voor te zorgen dat de motorolie al deze taken optimaal kan uitvoeren worden er dus stoffen toegevoegd. Deze stoffen worden ook wel dopes genoemd. Een basis olie zal namelijk nooit volledig aan de wensen van de fabrikant voldoen. Zelfs een volledig synthetische olie zal niet aan alle eisen voldoen. Een basis olie wordt namelijk voor meerdere eindproducten gebruikt. Elk eindproduct heeft zijn eigen kwaliteiten en doeleinden.
De dopes hebben allemaal hun eigen uitwerking en worden zo op elkaar afgestemd dat ze elkaar niet zullen tegenwerken.
Een aantal voorbeelden waarvoor er dopes aan de olie worden toegevoegd zijn:
- Beter afvoeren van vuil, het vuil wordt beter vast gehouden door de olie
- Zorgen dat de olie niet schuimt, schuim is lucht in een vloeistof en lucht smeert niet
- Wrijving verminderen, dit zorgt er als het ware voor dat de olie gladder wordt
- Bescherming tegen corrosie, inwendige metalen in de motor kunnen corroderen door condens in de motor
Doordat de fabrikant alle dopes volledig op elkaar afstemt zullen deze goed kunnen samenwerken. Zelf toevoegen van dopes doormiddel van een potje is dan ook echt af te raden. Wanneer je kiest voor een olie van goede kwaliteit die voorgeschreven wordt voor jouw auto dan is deze ook al voorzien van de juiste dopes.

Veroudering van de olie
Olie is onderhevig aan veroudering, dit is de reden dat olie vervangen moet worden na verloop van tijd. Maar wat verouderd er nu aan de olie of wat slijt er aan de olie?
Bij veroudering denk je misschien meer aan tijd dan aan slijtage. Bij veroudering van olie wordt er echter bedoeld dat de olie versleten is en zijn werk niet meer goed kan doen.
De veroudering van de olie komt voornamelijk door de vervuiling van de olie. Vervuiling van de olie ontstaat doordat er verbrandingsgassen en zeer kleine delen van ijzerslijpsel in de olie terecht komen. Door deze vervuiling wordt de olie zwart in plaats van de mooie doorzichtige vaak gouden kleur van de olie.
Na verloop van tijd wordt de werking van de dopes in de olie ook minder. Hierdoor wordt onder andere het vuil in de motor minder goed opgenomen door de olie en zal de motor vervuilen. Het klinkt misschien vreemd maar olie heeft dus wel degelijk last van slijtage en verouderde olie is dus eigenlijk versleten olie. Dit is dan ook direct de reden waarom olie vervangen moet worden.
Olie vervangen van de auto
Dan nu het antwoord op de vraag, waarom moet je olie vervangen van een auto. De reden waarom we de olie vervangen van een auto is door veroudering en slijtage van de olie. Om er voor te zorgen dat motor goed gesmeerd blijft is het van belang dat er goede schone olie in de motor zit.
Door op tijd de olie te vervangen zorg je er voor dat de dopes hun werk kunnen blijven doen. Tevens zal de olie niet te ver vervuilen waardoor deze de motor goed blijft smeren.
Wanneer de olie vervangen wordt is het belangrijk dat ook het oliefilter vervangen wordt. Het oliefilter neemt namelijk het vuil op wat in de olie zit. Laat je het oliefilter te lang zitten dan zal deze het vuil niet meer kunnen opnemen.

Wanneer ga je de olie vervangen
Wanneer moet de olie vervangen worden? Dit is een vraag waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. De interval voor het vervangen van de olie is namelijk sterk afhankelijk van het gebruik van de auto.
Rijdt je bijvoorbeeld veel korte stukken dan zal de motor niet langdurig op bedrijfstemperatuur zijn. Hierdoor zal de condens die in de motor ontstaat niet goed kunnen verdampen. Het vochtgehalte in de olie zal stijgen waardoor deze sneller verouderd.
Heb je een sportievere rijstijl dan gemiddeld dan zal de olie ook zwaarder belast worden en sneller slijten. De olie zal dan ook eerder vervangen moeten worden dan van een auto waar altijd rustig mee gereden wordt.
In de basis wordt er door de fabrikant van de auto vaak een interval gesteld van een bepaald aantal kilometers of een bepaalde tijd. Echter is dit een gemiddelde interval welke is gebaseerd op een bepaald merk en type olie.
Om te kunnen bepalen wat een goede vervangingsinterval is voor de olie in jouw auto moet je kijken naar hoe jij de auto gebruikt. Stel de vraag eventueel ook aan de garage waar je de olie laat vervangen en geef hierbij aan hoe jij de auto gebruikt.
Het belangrijkste punt blijft in ieder geval dat je het juiste type olie gebruikt en hierbij kiest voor een olie van goede kwaliteit.
Bedankt voor het lezen van deze blog. Ik hoop dat je er wat aan hebt en houd de site in de gaten voor nieuwe waardevolle artikelen!