Menu Sluiten

Blog

Heeft jouw auto een lege accu? Lees hier wat je er zelf aan kunt doen!

lege accu

De temperaturen gaan weer omlaag en de dagen zijn korter, de beste ingrediënten voor een lege accu.

We maken het allemaal wel eens mee, je stapt in de auto, draait de sleutel om en je hoort een hoop getik en alle lampjes knipperen. In het ergste geval gebeurd er helemaal niets.

De accu heeft besloten dat het genoeg is geweest en kan de auto niet meer van genoeg stroom voorzien, je hebt een lege accu.

Gelukkig is dit niet het einde van de wereld, er zijn genoeg dingen die je kunt doen om een lege accu te voorkomen. Sta je onverhoopt toch met een lege accu, dan kun je dit ook zelf oplossen.

Lees snel verder en kom er achter hoe een accu werkt en wat je kunt doen om je accu in top conditie te houden.

Wil je gelijk de tips lezen om een lege accu te voorkomen? Klik dan in de inhoudsopgave op de tips.

Wat is een accu?

Wat is nou eigenlijk een accu? Het woord accu is een afkorting van het woord accumulator, wat eigenlijk opslagcapaciteit betekend. Een accu is dan ook niets meer dan een opslagvat voor energie in de vorm van elektriciteit.

De accu in je auto is simpelweg een grote bak met allemaal kleine batterijen erin. Al deze batterijen samen zorgen er voor dat er genoeg elektriciteit in de accu aanwezig is om de auto van stroom te voorzien.

In de accu bevinden zich dus aparte batterijen, deze noemen we cellen. Elke batterij is opgebouwd uit meerdere cellen en deze cellen zijn weer opgebouwd uit meerdere platen waardoor de elektriciteit ontstaat.

Verschillende soorten accu’s

Er zijn een aantal verschillende soorten accu’s, de meest voorkomende zijn lood-zuur accu’s.

Type accu’s die we tegen kunnen komen zijn: Gel, AGM, SLA, VRLA en Lithium-ion accu’s.

Vroeger waren accu’s altijd van het type lood-zuur. In het deksel zaten een aantal doppen om de accu bij te vullen met demi-water tijdens het onderhoud van de accu.

Aangezien de accu gevuld was met een mengsel van zwavelzuur en demi-water kun je je voorstellen dat het bijvullen van de accu en het open deksel geen ideale situatie waren.

Gelukkig heeft ook de ontwikkeling van de accu niet stil gestaan en hebben we nu SLA (Sealed Lead Acid) en VRLA (Valve Regulated Lead Acid) accu’s. Dit zijn dichte accu’s die niet meer bijgevuld hoeven te worden en dus ook onderhoudsvrij zijn.

nieuwe accu

SLA accu

De SLA accu is nog steeds een lood-zuur accu welke is gevuld met een mengsel van zwavelzuur en demi-water alleen is de behuizing gesloten. Doordat de behuizing gesloten is kan het demi-water niet weg en hoeft dus ook niet bijgevuld te worden.

VRLA accu

Tegenhanger van de SLA accu is de VRLA accu. De VRLA accu heeft een behuizing met daarin een ventiel die eventuele overdruk in de accu kan laten weglopen. In deze accu vinden we geen vloeibaar mengsel maar een gel waarin het zwavelzuur verwerkt zit.

AGM accu

Een andere optie in de VRLA accu is de AGM technologie. AGM staat voor Absorbing Glass Material. Deze accu bevat ook een soort gel met het zwavelzuur alleen zit deze gel in een glasvezel mat.

Een andere techniek welke we steeds meer gaan tegen komen is de lithium-ion technologie.

Lithium-ion accu

Lithium-ion, ook wel li-ion genoemd is een type accu die we al langer kennen van de telefoons, laptops en andere elektrische apparatuur. Het grote voordeel van li-ion is de grote kracht bij kleine en lichte batterijen en het snel kunnen opladen.

Waar de conventionele lood-zuur accu meerdere uren nodig heeft om volledig opgeladen te worden kan een li-ion accu in 30 minuten voor 80% opgeladen worden.

In de auto techniek komen we op dit moment de li-ion accu eigenlijk alleen nog maar tegen in hybride of volledig elektrische auto’s voor het aandrijven van de auto.

Startaccu’s kom je nog niet veel tegen in de li-ion variant omdat dit simpelweg gewoon nog te duur is voor de functie die de accu moet vervullen.

In de motorfietsen komen we de li-ion wel steeds vaker tegen omdat dit een stuk kleinere accu’s zijn en deze ook minder belast worden.

In het volgende hoofdstuk gaan we dieper in op de werking en de opbouw van een lood-zuur accu.

Zo werkt een accu

Oké, nu gaan gaan we even wat dieper op de materie in en zal ik je zo simpel mogelijk proberen uit te leggen hoe een lood-zuur accu werkt.

Een accu levert elektriciteit doordat er een verschil in elektrische spanning is tussen punt A en punt B. Deze punten zijn de plus en min aansluiting van de accu.

Aan de aansluitingen zitten de verschillende platen van de cellen aangesloten die ik eerder heb aangehaald. Een plantenset in een cel bestaat uit een positieve plaat, een separator en een negatieve plaat.

De positieve en negatieve plaat zijn allebei gemaakt van lood en daarom is een accu zo zwaar. 

Het lood van de negatieve plaat is eigenlijk loodsulfaat en hierdoor ontstaat het verschil in spanning tussen de platen. Om kortsluiting tussen de platen te voorkomen zit hier een soort kunststof doek tussen, de separator.

Verder zit er in de meeste accu’s een vloeistof of een gel wat zwavelzuur bevat, dit zorgt voor de chemische reactie in de batterij waardoor de elektriciteit gebruikt kan worden.

accu met zwavelzuur

Wanneer de platen met elkaar verbonden worden doordat er via de accu aansluitingen een verbinding wordt gemaakt zal er een elektrische stroom gaan lopen van punt A naar punt B.

Tijdens dit proces vindt er dus een chemische reactie plaats in de batterij doordat de platen met elkaar verbonden zijn en het zwavelzuur er voor zorgt dat de platen elektrische spanning afgeven.

Je kunt dit vergelijken met de volgende situatie. Stel je neemt 2 ballonnen, 1 blaas je op en de andere laat je leeg. Er is dan een spanningsverschil tussen ballon A en Ballon B, dit zijn de positieve en de negatieve plaat.

Als de ballonnen gewoon naast elkaar liggen gebeurd er niets en blijft het spanningsverschil aanwezig. Laten we nu de uiteinden van de ballonnen met elkaar verbinden, dit is dezelfde situatie als wanneer we de aansluitingen van de accu met elkaar verbinden, wat gaat er gebeuren?

Juist! De lucht oftewel de spanning gaat van ballon A naar ballon B stromen, zie je de vergelijking?

De uiteinden van de ballonnen zijn de aansluitingen van de accu, en de lucht die van het ene naar het andere punt stroomt is de elektriciteit. Als je deze stroom maar lang genoeg laat lopen dan zullen de ballonnen uiteindelijk dezelfde spanning hebben en zal er geen lucht meer stromen.

Dit is precies wat er ook in een accu gebeurd wanneer deze leeg is. Het verschil tussen de positieve en de negatieve plaat is weg waardoor er geen elektrische spanning meer aanwezig is in de batterij, je hebt een lege accu.

De 5 tips om een lege accu te voorkomen

Net zoals veel andere punten van de auto kun je zelf ook een aantal dingen doen om je accu in goede conditie te houden. Lees snel verder en hopelijk heb je iets aan de tips.

Hieronder vind je een aantal van die punten met een korte uitleg.

  • Zorg er voor dat je de accu niet te diep ontlaad. Rijdt je veel korte afstanden? Probeer dan zo min mogelijk elektriciteit te gebruiken. Het starten van de auto kost veel elektriciteit waardoor de accu alle elektriciteit nodig heeft om op te laden.
  • Rijdt af en toe een langer stuk om de accu goed op te laden. Om te zorgen dat de accu genoeg tijd krijgt om op te laden is aan het raden om regelmatig een rit te maken van 30 minuten of langer. Ook tijdens deze rit is het belangrijk om wederom niet te veel elektrische functies van de auto in te schakelen.
  • Laat geen verlichting branden en sta niet te lang stil met ingeschakeld contact zonder dat de motor draait. Als de motor niet draait wordt de accu niet opgeladen, als je nu wel de verlichting laat branden of de radio aan laat staan omdat je bijvoorbeeld ergens staat te wachten loopt de accu langzaam leeg.
  • Test je accu eens per jaar. Het is verstandig om eens per jaar de accu te laten controleren zodat je de staat van de accu weet en je niet voor verrassingen komt te staan. Het beste moment om je accu te laten testen is tegen het einde van herfst voordat de echte kou van de winter begint.
  • Zorg dat je een jumpstarter of startbooster in de auto hebt. Dit is niet echt een tip om een lege accu te voorkomen maar kan je wel op weg helpen als je toch met een lege accu staat. Voor minder dan €100,- kun je al een mini jumpstarter of een startbooster kopen welke je makkelijk kan opbergen in de kofferbak. Met deze losse mini accu kun je dan toch je auto starten mocht je onverhoopt een lege accu hebben.
accu met startkabels

Hoe onderhoud je een accu?

Zoals eerder uitgelegd zijn de meeste accu’s van tegenwoordig onderhoudsvrij.

In het verleden moest het demi-water in de batterij bijgevuld worden omdat dit door het chemische proces in de batterij afgebroken werd.

Doordat de accu’s gesloten zijn kan het demi-water niet meer “verdampen”. Is de accu van het type gel of AGM dan kan er helemaal niets “verdampen” en hoeft er dus ook niets bijgevuld te worden, deze accu’s zijn ook gesloten.

Nu zul je denken kan ik dan überhaupt wel mijn accu onderhouden? Het antwoord op deze vraag is, jazeker kan dit. Je hebt hier wel enkele voorzieningen voor nodig.

Gebruik je de auto regelmatig en rijdt je regelmatig wat langere afstanden? Dan onderhoud je de accu al simpelweg door met de auto te rijden.

Rijdt niet je niet veel met de auto dan kan het raadzaam zijn om de accu af en toe op te laden met een acculader of een druppellader in de auto te monteren. Om dit te kunnen doen heb je natuurlijk wel een stopcontact in de buurt van de auto nodig om de lader op aan te kunnen sluiten.

Door de accu af en toe op te laden of aan een druppellader te zetten zul je nooit met een lege accu staan.

Acculaders

Voor nu zullen we de laders indelen in twee groepen, normale acculaders en druppelladers.

Normale acculader

Een normale acculader is eigenlijk te vergelijken met een dynamo, alleen in plaats van deze mechanisch aan te drijven wordt er een stekker in een stopcontact gestoken.

Uit het stopcontact komt 230 volt wisselspanning, hiermee kan de accu niet geladen worden. De acculader zet de spanning om naar de juiste spanning waarmee de accu geladen kan worden, het is dus tevens een omvormer.

Afhankelijk van het type en de sterkte van de acculader komt er een bepaalde spanning en stroom uit de lader waarmee de accu opgeladen wordt. Is de accu vol, dan stopt de lader automatisch met laden en het opladen is klaar.

Druppellader

Een druppellader daarentegen kan een batterij ook opladen met een bepaalde spanning en stroom maar wanneer de accu vol is stopt de lader niet.

Wanneer de accu helemaal is opgeladen door de druppellader zal de lader omschakelen naar een onderhoudsmodus. In deze stand zorgt de lader er voor dat de accu vol blijft en als het ware met druppels spanning wordt gevuld. 

Wil je meer weten over acculaders of ben je benieuwd welke laders er allemaal beschikbaar zijn?

Neem dan eens een kijkje op de site van acculaders.nl, dit is een autoriteit op het gebied van acculaders. Buiten dat zij een zeer groot assortiment hebben beschikken ze ook over zeer veel kennis over acculaders. Welke vraag je ook hebt, hij zal dus ook zeker beantwoord worden. 

Van jumpstarter tot professionele acculader alles is te vinden bij deze partij tegen scherpe prijzen. Neem dus snel een kijkje in het grote assortiment en zorg dat je niet verrast wordt door een lege accu.

Bedankt voor het lezen van deze blog en houd de site in de gaten voor nieuwe waardevolle artikelen!