Menu Sluiten

Blog

Hoe is het om een elektrische auto te rijden?

afbeelding van witte verf op stenen van een elektrische auto rijden met stekker

Tot enkele jaren geleden was het rijden van een elektrische auto alleen weggelegd voor een selecte groep mensen. Door alle technologische ontwikkelingen is dit echter aan het veranderen. Steeds meer merken komen met betaalbare elektrische auto’s op de markt.

Een ander voordeel van de massale ontwikkelingen van de elektrische auto’s is de range van de auto’s. De eerste elektrische auto’s hadden maar een beperkt bereik voordat de accu weer opgeladen moest worden. Ook dit behoort al redelijk tot verleden en is een range van 300 a 400 kilometer op 1 acculading geen uitzondering meer. Maar hoe is het om in een elektrische auto te rijden? Deze keer wil ik je een eerlijk beeld geven van het rijden in een elektrische auto.

Wat is elektrisch auto rijden?

Voor de meeste mensen is het rijden van een elektrische auto waarschijnlijk nog redelijk onbekend terrein. Om bij de basis te beginnen is een elektrische auto niet heel veel anders dan een conventionele auto met een brandstof motor. Veel van de eerste elektrische auto’s waren dan ook bestaande modellen waarvan de brandstof motor vervangen was door een elektrische motor.

Een elektrische auto bestaat dan ook nog steeds uit een carrosserie, een onderstel en een aandrijflijn. De aandrijflijn is wat een elektrische auto onderscheid van de rest. Uiteraard valt de elektrische motor onder de aandrijflijn maar ook de batterij en de computers voor het aansturen van de motor vallen hier onder. De batterij voorziet de motor van elektriciteit en de motor drijft op zijn beurt weer de wielen aan. Tussen de motor en de wielen bevindt zich nog wel een versnellingsbak om de juiste snelheden de bereiken.

Tegenwoordig worden de nieuwe elektrische auto’s vanaf het begin ontworpen als een elektrische auto. Het grote voordeel hiervan is dat de benodigde ruimte voor de batterij zo efficiënt mogelijk gekozen kan worden. Dit heeft op zijn beurt als resultaat dat er ondanks een grote batterij toch veel praktische ruimte in de auto zelf over blijft.

Het rijden in een elektrische auto is in de basis dan ook niet heel anders dan in een auto met brandstof motor. Je moet nog steeds gas geven, remmen en sturen om op je bestemming te komen. De beleving in een elektrische auto is daarentegen wel heel anders. Tijdens het rijden is het veel rustiger in de auto en door de nieuwe techniek kan je de auto op verschillende manieren laten reageren op het gaspedaal.

interieur van een btw i3 met zwart dashboard en witte stoelen

Voordelen van een elektrische auto rijden

#1 Rust

Een van de grote voordelen van een elektrische auto rijden is naar mijn mening de rust in de auto. Doordat de auto wordt aangedreven door een elektrische motor ontstaan er tijdens het rijden veel minder trillingen en geluiden. Het ontbreken van de trillingen en geluiden van de motor in combinatie met een goed geïsoleerde auto zorgt voor erg veel rust in de auto waardoor je erg ontspannen kunt autorijden.

#2 Acceleratie

Ondanks de rust die deze auto’s geven komen ze vanuit stilstand snel van hun plek. Door het grote koppel van de elektromotor wat al vanaf nul toeren beschikbaar is hebben deze auto’s een goede acceleratie. Dit kan in het stadsverkeer nog wel eens van pas komen om toch nog net even het stoplicht te halen of jezelf snel uit een bepaalde situatie te krijgen. Problemen met invoegen is met deze auto’s ook verleden tijd, even wat extra gas en je hebt ruimte gecreëerd.

#3 Lagere kosten per kilometer

Afhankelijk van waar je de auto oplaadt kunnen je kosten per kilometer voor de brandstof/energie een stuk lager uitvallen. En lagere kosten vind iedereen volgens mij wel een voordeel. Thuis een elektrische auto opladen is de meest goedkope optie, je betaal dan de prijs per kWh die in je energiecontract staat. Heb je zonnepanelen? Dan kun je nog goedkoper je auto opladen. Een andere optie is om de auto op te laden aan een publieke laadpaal bij je in de buurt. Afhankelijk van de leverancier van de laadpaal en de laadpas die je gebruikt is ook dit zeker een betaalbare optie. Vergeleken met een gemiddelde benzine auto kunnen de kosten per gereden kilometer met wel 50 tot 70% lager uitvallen bij een elektrische auto.

Nadelen van een elektrische auto rijden

#1 Range

Uiteraard zijn er ook nadelen aan een elektrische auto rijden. Om maar gelijk met de meest gehoorde te beginnen, de range! Voor veel mensen is de range, oftewel de actieradius van een elektrische auto een groot nadeel. De eerste generaties elektrische auto’s hadden door de beperkte ruimte voor de accu en de technieken van toen maar een korte range. In sommige gevallen was dit zelfs maar 80 kilometer op een volle accu. Dit is echter verleden tijd en tegenwoordig is een gemiddelde range van 200 – 350 kilometer helemaal niet meer uitzonderlijk. Bekijk dus goed voor jezelf hoe jij de auto het meest zult gebruiken en of dit echt een nadeel is.

#2 Laadkabel opbergen

Om de auto op te laden is een laadkabel nodig. Helaas is draadloos opladen voor de auto nog niet normaal zoals bij een telefoon. Je zult dus bij elke laadbeurt de kabel uit de kofferbak moeten halen en deze na het laden weer moeten opruimen. Om er voor te zorgen dat je de auto niet altijd met de laadaansluiting tegen de laadpaal hoeft aan te parkeren is de kabellengte ruim gekozen. Hierdoor neemt de laadkabel best wat ruimte in en kun je deze niet makkelijk in een hoekje stoppen.

een tesla in een parkeervak welke is aangesloten op een laadpaal met een blauwe laadkabel

#3 Laadpaal zoeken

Elke dag komen er nieuwe laadpalen bij in Nederland, toch vind je ze nog niet op elke straathoek. Je zult dus soms moeten zoeken naar een laadpaal. Zeker op plaatsen waar je niet bekend bent kan dit nog wel eens een uitdaging zijn. Neem bijvoorbeeld een parkeergarage, in sommige garages vind je de laadplekken gelijk bij het inrijden van de garage. In andere garages zijn de laadplekken ergens achter in een hoekje van de garage verstopt. Gelukkig zijn er tal van apps voor op je mobiele telefoon waarop je de laadpalen kunt vinden en ook direct kunt zien of de plek beschikbaar is en wat het tarief is.

Hoeveel elektrische auto’s rijden er in Nederland

Dat er steeds meer mensen voor kiezen om een elektrische auto te gaan rijden is denk ik voor iedereen wel bekent. Buiten het feit dat je op straat en langs de snelweg steeds meer laadpalen tegen komt zie je ook gewoon steeds meer elektrische auto’s op straat.

Op 30-06-2021 was het aantal geregistreerde elektrische personen auto’s in Nederland 311.788. Ten opzichte van 2016 is dit een forse stijging, in 2016 waren er 108.990 elektrische auto’s op Nederlands kenteken. Toch is dit maar een klein percentage van alle Nederlandse personenauto’s. In 2021 was het aandeel elektrische auto’s maar 3,56% van alle in Nederland geregistreerde auto’s.

Opladen van een elektrische auto

Al deze auto’s moeten natuurlijk ook worden opgeladen. Het opladen kan dus thuis, in de wijk bij een publieke laadpaal, een laadpaal op het werk of langs de snelweg. Waar je gaat opladen maakt voor het proces niet veel uit. Je zult in alle gevallen een stekker op de auto moeten aansluiten. Afhankelijk van de locatie waar je gaat laden zul je ook een stekker op de laadpaal moeten aansluiten. In het geval van een snellader of een laadaansluiting met een vaste kabel hoeft dit niet.

Na het aansluiten van de laadkabel zul je bij een publieke laadpaal het laden moeten activeren met een laadpas of via een app op je telefoon. Normaal gesproken zal de auto direct beginnen met laden. Wanneer je in de auto de functie voor uitgesteld laden hebt ingesteld zal de auto pas beginnen met laden als aan de voorwaarden van jouw instellingen is voldaan.

laadstekker in een gouden elektrische auto om de batterij op te laden

Laadpassen voor het opladen

Om je elektrische auto te kunnen opladen bij een publieke laadpaal zul je dus een laadpas nodig hebben. Als je op zoek gaat naar een laadpas kom je al snel tot de ontdekking dat het aanbod enorm is. Welke laadpas moet je nu hebben? Dit is helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en hoe je de auto zult gaan gebruiken. 

We kunnen de laadpassen in ieder geval in twee groepen indelen; een groep met abonnement en een groep zonder abonnement:

  • Voor een pas met abonnement betaal je een maandelijks bedrag waardoor je vaak geen starttarief betaalt voor het laden of gunstigere tarieven per kWh krijgt.
  • Kies je voor een pas zonder abonnement dan betaal je vaak een starttarief voor elke laadbeurt, wanneer je weinig zult opladen per maand kan dit interessant zijn.

Laadpassen vergelijken

Doordat er zo veel aanbieders zijn van laadpassen en er nog regelmatig nieuwe aanbieders bij komen is het verstandig om regelmatig te kijken wat voor jou de beste optie is. Het kan zo maar zijn dat de pas die je nu gebruikt over een aantal maanden niet meer de beste optie is. Om de passen eenvoudig te kunnen vergelijken bestaan er diverse websites waar je dit kunt doen. Zelf maak ik veel gebruik van de website laadpastop10.nl, je kunt je hier ook aanmelden voor een nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Ben je op zoek naar een laadpas kijk dan zeker eens bij een van de laadpas vergelijkers.

Bedankt voor het lezen van deze blog. Ik hoop dat je er wat aan hebt en houd de site in de gaten voor nieuwe waardevolle artikelen!