Menu Sluiten

Blog

E5 of E10 tanken? Wat is het verschil en waar doe je goed aan?

Lege brandstof meter, e5 of e10 tanken?

E5, E10, euro 95 en euro 98 allemaal soorten benzine die je tegenwoordig aan de pomp tegenkomt. Weet jij nog welke soort je moet tanken in jouw auto? E10 benzine is tegenwoordig de standaard bij elke benzine pomp maar niet standaard voor elke auto.

Wil jij meer weten over de verschillen tussen E5 en E10 en welke jij moet tanken? Na het lezen van dit artikel weet je de verschillen tussen beide en kun je een betere keuze maken welke jij wil tanken. Er zijn namelijk wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je E10 gaat tanken. Zo is er een verschil in het octaangetal en de samenstelling van de benzine. Lees dus vooral tot het einde om alles te weten te komen en ook een aantal handige toevoegingen te ontdekken.

Veranderingen van benzine in de afgelopen jaren

Lange tijd hebben we 2 soorten benzine gezien bij het tankstation. Standaard was er altijd euro95 beschikbaar en sommige tankstations boden ook euro98 aan.

Euro95 benzine was de standaard benzine waar de meeste auto’s op kunnen rijden. Dit was dan ook de benzine waar de meeste mensen voor kozen, mede door de prijs. De prijs van euro95 is altijd lager geweest dan euro98 doordat het de basis benzine is.

Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto’s kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto’s, voor deze auto’s wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.

Zoals je hiervoor al hebt gelezen is euro98 wel duurder dan euro95, de benzine is dan ook van betere kwaliteit dan euro95.

Sinds 1 oktober 2019 is er in Nederland iets veranderd aan de benzine zoals we die kenden. We kregen te maken met de termen E5 en E10. 

E5 was altijd al de standaard voor euro95 en euro98, daar kwam E10 bij. Voor veel mensen was E10 niet helemaal nieuw. Tankstations in andere Europese landen zoals Frankrijk leverden al langer E10 benzine. Later meer over het verschil tussen E5 en E10, ik ga je nu eerst uitleggen wat het voornaamste verschil is tussen euro95 en euro98.

2 vulpistolen bij een tankstation, een groen voor super e5 benzine en een zwarte voor diesel

Het otaangetal van euro95 en euro98

Tot nu toe heb je kunnen lezen dat er verschillende benamingen en soorten benzine zijn, maar wat betekend dit allemaal? Laten we beginnen met de benamingen euro95 en euro98. Het verschil tussen deze benamingen is het getal. Dit getal noemen we het octaangetal. Maar wat is het octaangetal en wat kun je hiermee?

Octaangetal zegt iets over de klopvastheid van benzine

Met het octaangetal wordt de klopvastheid van de benzine aangegeven. 

Zoals je misschien weet hebben veel stoffen een bepaalde temperatuur waarbij zelfontbranding ontstaat. Dit geldt ook voor benzine. Wanneer een lucht-benzine mengsels een temperatuur van 280 graden celsius bereikt zal dit ontbranden ook zonder de aanwezigheid van een vonk of een vlam. 

Doordat de zuigers binnen in de motor bewegen wordt het lucht-benzine mengsel samengeperst en hierdoor zal de druk en temperatuur stijgen. Zou het mengsel nu te vroeg ontbranden doordat de temperatuur te hoog wordt dan gaat de motor onregelmatig lopen en er kan zelfs motorschade ontstaan. Dit onregelmatige lopen van de motor wordt ook wel pingelen of kloppen van de motor genoemd, vandaar de benaming klopvastheid.

Om te voorkomen dat de motor gaat pingelen moet de benzine een bepaalde klopvastheid hebben om niet te ontbranden door de hoge temperatuur in de motor. De mate van klopvastheid wordt aangegeven met het octaangetal.

Welk octaangetal is beter?

Hoe hoger het octaangetal is hoe hoger de temperatuur moet zijn om de benzine te laten ontbranden. Benzine met de code euro95 zal dus eerder uit zichzelf ontbranden door temperatuur dan euro98. Een motor zal dus rustiger en regelmatiger draaien op euro98 benzine. 

Dit is ook de reden waarom sportauto’s vaak getankt moeten worden met euro98. De drukken en dus ook de temperaturen in de motor van een sportauto zijn een stuk hoger dan in een gewone auto.

Benzine met een hoger octaangetal ontstaat door een beter raffineer proces waardoor een kwalitatief betere brandstof ontstaat. Vaak zijn er aan deze brandstof ook meer additieven toegevoegd welke bijvoorbeeld het brandstofsysteem en de motor reinigen. Naast additieven wordt er ook bio-ethanol aan benzine toegevoegd om aan bepaalde uitstoot te kunnen voldoen. Hoeveel bio-ethanol er toegevoegd wordt aan de benzine bepaald de E waarde.

Is er bij jou in de buurt geen euro98 verkrijgbaar? De octaan booster van Lindemann kan dan een uitkomst zijn voor jou!

Door gebruik te maken van de Lindemann octaan booster zal het octaan getal van de gebruikte brandstof stijgen met 2 tot 5 punten. Een flacon octaanbooster is goed voor 60 tot 100 liter benzine. Wanneer je zuinig omgaat met de flacon zou je gemiddeld dus twee tankbeurten kunnen doen met 1 flacon.

Klik hier voor meer info

De verschillen tussen E5 en E10 benzine

Het verschil tussen E5 en E10 benzine is de verhouding tussen de benzine en de bio-ethanol. De getallen in de code staan voor het maximale percentage bio-ethanol wat aan de benzine mag zijn toegevoegd.

Wanneer krijgt benzine het E5 label

Benzine is dus verkrijgbaar in 2 soorten, een daarvan is de E5 benzine. De code E5 betekend dat er maximaal 5% bio-ethanol vermengd mag zijn met 95% benzine.

De oude benzines van voor oktober 2019 waren allemaal voorzien van de code E5. Het maximale percentage van 5% was vastgesteld in een Europese norm. Zowel euro95 als euro98 bevatte beide maximaal 5% bio-ethanol.

Sinds de komst van de E10 benzine in Nederland is E5 niet meer de standaard. Alleen de premium benzine euro98 is nog voorzien van de code E5. De premium brandstoffen van de gerenommeerde merken bevatten vaak zelfs helemaal geen bio-ethanol ondanks het E5 label. Of dit het geval is kun je opvragen bij de leverancier van de brandstof.

E5 benzine is helaas niet meer bij elk tankstation te krijgen. Tankstations die maar 1 soort benzine kunnen aanbieden doordat ze maar 1 ondergrondse tank hebben mogen kiezen welke soort zij aanbieden. In de meeste gevallen zal dit de E10 variant zijn omdat dit door de meeste mensen getankt wordt.

Is het voor en tankstation echter mogelijk om meerdere soorten aan te bieden omdat ze over meerdere tanks beschikken dan is er een andere regel. In dit geval moet er minimaal uit de helft van alle vulpistolen E10 benzine komen. Uit de andere vulpistolen mag dan E5 benzine komen.

Wil je dus E5 benzine tanken? Dan zul je goed moeten kijken of het tankstation wat jij op het oog hebt dit ook aanbiedt.

Wanneer krijgt benzine het E10 label

De andere beschikbare benzine heeft het label E10. Waarschijnlijk kun je zelf de link al leggen maar voor de duidelijkheid, E10 benzine bevat maximaal 10% bio-ethanol en 90% benzine.

Diverse vulpistolen bij een tankstation waarvan 1 label met E10 leesbaar is

Tegenwoordig is de standaard euro95 altijd voorzien van de code E10. Deze benzine bestaat voor maximaal 10% uit bio-ethanol en voor minimaal 90% uit benzine. Euro98 zal in Nederland nooit de code E10 dragen. In het buitenland kan dit nog wel eens anders zijn maar let dan vooral de E5 of E10 code. Deze codes worden altijd aangegeven op het pompstation of het vulpistool.

Vrijwel elk tankstation zal E10 benzine aanbieden omdat dit door meeste mensen gebruikt wordt. Is jouw auto geschikt voor E10 benzine en is dit de brandstof die jij kiest? Dan zul je geen problemen hebben om een tankstation te vinden waar je terecht kunt.

Wat is dan eigenlijk bio-ethanol?

In verband met de milieu-eisen en CO2 uitstoot van auto’s wordt er gezocht naar oplossingen. Een van deze oplossingen is dus het toevoegen van meer bio-ethanol aan de benzine.

Bio-ethanol is alcohol wat gemaakt wordt van onder andere tarwe, suiker en mais. Het voordeel hiervan is dat het geen fossiele variant van ethanol is maar een van biologische oorsprong. De bio-ethanol is dus hernieuwbaar en minder belastend voor het milieu.

Net als benzine is bio-ethanol ontvlambaar. Wanneer bio-ethanol ontbrand in de motor zal er energie vrijkomen waardoor de motor gaat draaien. De energie die vrij komt bij het ontbranden van bio-ethanol is wel iets lager dan bij de ontbranding van benzine.

Diverse kolven met daarin bio-ethanol en op de achtergrond een maiskolven, hiervan wordt bio-ethanol gemaakt

Verschil in verbruik door verminderde energie uit bio-ethanol

De energie uit bio-ethanol is bij verbranding dus lager dan die van benzine. Het verschil tussen de energie uit pure bio-ethanol en pure benzine loopt op tot wel 30%. Uit diverse tests is gebleken dat het gemiddelde verbruik van een auto op E10 brandstof ongeveer 2% hoger is dan een auto op E5 brandstof.

Uiteraard is het verbruik ook geheel afhankelijk van de bestuurder en het soort verkeer waar de auto in gebruikt wordt. Zou dit echter gelijk zijn dan kom je op dezelfde hoeveelheid brandstof  minder ver op E10 benzine. Afhankelijk van het verbruik van je auto kan dit al gauw 15 tot 25 kilometer op een tank schelen wat voor velen van ons een enkele rit of zelfs een retour is tussen thuis en werk.

Is jouw auto geschikt voor het rijden op E10?

Veel auto’s zijn geschikt voor het rijden op E10 benzine. Ongeveer 90% van alle auto’s die in ons land rijden zijn geschikt voor het rijden op de nieuwe E10 brandstof. Uitzonderingen hierop zijn vooral oudere auto’s en de eerder genoemde sportauto’s. Deze auto’s zijn nog afhankelijk van de euro98 met de code E5.

Pas vanaf eind 2018 wordt er in de tankklep van nieuwe auto’s aangegeven of deze geschikt zijn het rijden op E10 of niet. Voor alle oudere auto’s zijn er diverse websites waar je een check kunt uitvoeren aan de hand van het bouwjaar van je auto. Een van deze websites is e10check.nl, hier hoef je alleen je merk auto aan te geven en je krijgt een compleet overzicht. Bij twijfel kun je ook altijd even de merkdealer bellen om het na te vragen.

Is je auto geschikt voor het rijden op E10 maar staat er in de tankklep dat er minimaal Ron98 benzine getankt moet worden? Houdt dit dan wel aan en tank de euro98 E5 benzine. Het octaangetal is namelijk belangrijker de E5 of de E10 code. Sta je echter met een lege tank bij een tankstation die alleen maar euro95 E10 beschikbaar heeft? Natuurlijk kun je dit dan voor nood wel tanken maar het liefst een kleine hoeveelheid om bij een tankstation te komen die wel euro98 beschikbaar heeft en rijdt hier dan rustig naar toe.

Is je auto wel geschikt voor het gebruik van E10 benzine maar wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Je zou er voor kiezen om de Lindemann Fuel System Cleaner met E10 protector te gebruiken.

Lindemann Fuel System Cleaner met E10 Protector is een multifunctionele brandstof-behandeling om problemen in het brandstofsysteem van benzine- en hybridevoertuigen te vermijden bij gebruik van E10 benzine. 1 fles Lindemann Fuel System Cleaner is goed voor ongeveer 400 liter benzine, dit komt gemiddeld neer op 8 tot 10 tankbeurten.

Klik hier voor meer info

Kun je nu beter E5 of E10 tanken?

Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk de reden dat je deze blog tot het einde hebt gelezen. Wat kun je beter tanken? E5 of E10 benzine? In principe is er geen goed of slecht zo lang je je aan de voorschriften van de fabrikant houdt. Er zijn echter wel een aantal voor- en nadelen aan het tanken van E5 of E10.

Zoals je hebt kunnen lezen zal het verbruik van je auto iets stijgen wanneer je E10 benzine tankt. Doordat het verbruik zal stijgen heb je dus meer benzine nodig om dezelfde kilometers te rijden als op E5 benzine. Ondanks dat de E5 benzine duurder is per liter zal het verschil op een volle tank in werkelijkheid dus minder zijn doordat je er minder van nodig hebt.

Gebruik je de auto niet zo veel en staat hij regelmatig stil voor een langere tijd? Dan raad ik je aan om voor de premium E5 benzine te kiezen. Bio-ethanol is gemaakt van plantaardig materiaal. Wanneer E10 benzine langere tijd opgeslagen wordt kan er groei van organisch materiaal ontstaan. Dit kun je vergelijken met een soort algen groei in de tank van je auto. Lichte vervuiling van de tank zal niet gelijk problemen geven maar op de lange termijn kan dit wel voor problemen zorgen. Je kunt hierbij denken aan verstopping van het brandstofsysteem. Brandstofpompen die kapot gaan of brandstofinjectoren in de motor die beschadigen.

Een zilveren auto met daarin een vulpistool om E5 of E10 benzine te tanken

Wat je het beste kunt tanken is dus deels afhankelijk van hoe jij je auto gebruikt. Is je auto geschikt voor E10? Tank dit dan een aantal keer en tank daarna een aantal keer E5 en kijk waar jouw auto het beste op rijdt en waar jij je fijn bij voelt.

Hopelijk weet je nu iets meer over de verschillen tussen E5 en E10 benzine en kun je een betere keuze maken welke brandstof jij wilt tanken.

Bedankt voor het lezen van deze blog! Houdt vooral de site in de gaten voor meer waardevolle artikelen!