Menu Sluiten

Blog

Het belang van een goede bandenspanning!

compressor voor het instellen van de bandenspanning

Bandenspanning is een van de belangrijkste punten van onderhoud. Toch is het ook een van de meest vergeten punten. Of het nu gaat om de bandenspanning van de auto, de motor of de caravan. Een te lage bandenspanning kan zorgen voor veel gevolgen. Een aantal van de gevolgen zijn algemeen bekend maar een aantal ook zeker niet.

In deze blog wil ik het belang van de bandenspanning onder de aandacht brengen. Ik zal de belangrijkste gevolgen van een te lage bandenspanning behandelen. Verder zul je te weten komen wanneer je het beste je bandenspanning kunt controleren en geef ik je als afsluiting nog een aantal handige tips.

Wat is bandenspanning?

Banden zijn van rubber en zijn gemonteerd om een velg. Rubber is van zichzelf niet erg sterk. Om er voor  te zorgen dat een band toch sterk genoeg is wordt er lucht in de band gepompt. Doordat de band strak om de velg aansluit zal de lucht in de band blijven. Hoe meer lucht er in de band gepompt wordt hoe hoger de druk oftewel de bandenspanning in de band zal zijn. De lucht gaat de band in via het ventiel in de velg. Het ventiel laat de lucht maar in een richting door en dat is de band in. Het ventiel is dus een belangrijk onderdeel wat er voor zorgt dat de bandenspanning in de band aanwezig blijft.

De meest gebruikte band is tegenwoordig een tubeless band. Dit wil zeggen dat er geen gebruik wordt gemaakt van een binnenband zoals bij een fiets of oude voertuigen wel het geval is. Een tubeless band is dus eigenlijk alleen een buitenband die los op een velg zit. Wanneer er geen luchtdruk in de band aanwezig is zal deze zeer eenvoudig van de velg gedrukt kunnen worden. Om te voorkomen dat dit gebeurd tijdens het rijden is het dus van belang dat er een goede bandenspanning aanwezig is in de band.

Belangrijkste gevolgen van een verkeerde bandenspanning

Elke autofabrikant, motorfabrikant of caravanfabrikant heeft voor elk model wat zij bouwen een specifieke spanning bepaald voor de banden. Deze spanning is gekozen om het voertuig optimaal te laten presteren. Het is dus van groot belang dat de bandenspanning regelmatig gecontroleerd wordt en eventueel wordt aangepast.

Veel mensen onderschatten het belang van een goede bandenspanning. Toch kan iets kleins als een te lage bandenspanning grote gevolgen hebben. Sommige van deze gevolgen zul je alleen in je portemonnee voelen, andere gevolgen kunnen in het ergste geval het verschil maken tussen een ongeval of net geen ongeval. Neem het belang van een juiste spanning dus altijd serieus.

Bandenspanning zorgt er niet alleen voor dat de band sterk genoeg is om het voertuig te dragen.

slipsporen van een auto op het wegdek

Minder grip

Tijdens het ontwikkelen van een voertuig wordt ook gekeken naar de prestaties bij verschillende luchtdruk in de banden. Afhankelijk van de belasting van een band en de spanning in de band zal deze een bepaalde vorm aannemen. Om er voor te zorgen dat de band optimaal contact maakt met het wegdek zal deze ook de optimale vorm moeten behouden. Door te experimenteren met verschillende drukken in de band wordt er gezocht naar de optimale druk in de band waardoor optimaal contact met de weg ontstaat.

Je kunt je dus voorstellen dat wanneer de druk in de band niet in orde is de vorm van de band ook niet meer optimaal is. Doordat de vorm van de band niet optimaal is zal deze dus ook minder contact met het wegdek hebben. Minder contact met de weg betekent direct minder grip. Een band die minder grip heeft kan minder goed krachten overbrengen, hierdoor zal de band sneller doorslippen tijdens accelereren of blokkeren tijdens het remmen.

Slecht weggedrag

Het weggedrag van een auto en hoe deze reageert op bewegingen van het stuur zijn voor een groot deel afhankelijk van de banden. Banden zijn het enige wat het voertuig met het wegdek verbind. Je hebt zojuist al gelezen dat tijdens het ontwikkelen van een auto een bepaalde bandenspanning wordt gekozen. Niet alleen de grip van een band maar ook het weggedrag van het voertuig wordt bepaald door de gekozen spanning.

Het weggedrag van een voertuig is afhankelijk van de grip van de banden. Het verslechteren van het weggedrag door een verkeerde bandenspanning wordt dan ook voor een groot deel veroorzaakt door het verminderen van de grip. Een onderdeel van het weggedrag is het maken van een bocht. Wanneer de bandenspanning niet in orde is zal het maken van een bocht minder goed en minder veilig gaan.

grijze Porsche Cayman door een bocht op snelheid

Langere remweg

Een ander gevolg van een verkeerde bandenspanning is een langere remweg. De langere remweg houdt net als het weggedrag verband met de grip van de band. Om het voertuig tot stilstand te brengen zullen de krachten van het remmen moeten worden overgebracht op het wegdek. Om er voor te zorgen dat deze krachten zo goed mogelijk worden overgebracht moet het contact tussen de band en het wegdek optimaal zijn. 

Ongelijke en overmatige slijtage

Door te zorgen voor een goede bandenspanning zorg je er ook voor dat de banden optimaal slijten. Wanneer de spanning namelijk niet in orde is zullen de banden ongelijk en overmatig slijten. Dit effect is het grootst wanneer de spanning te laag is.

Bij een onderspanning van 20% neemt de levensduur van de band al met 25% af. Een onderspanning van 30% verkort de levensduur van de band al met bijna 50%. Een veel voorkomende spanning van een autoband is bijvoorbeeld 2,2 bar. Als deze band dus een spanning heeft van 1,5 bar zal de levensduur maar de helft zijn dan wanneer de spanning in orde was.

Hoger brandstofverbruik

Een te lage bandenspanning zorgt voor meer rolweerstand van de band. Deze verhoogde weerstand zorgt er weer voor dat de motor van het voertuig harder moet werken. Om een motor harder te laten werken is er meer brandstof nodig. 

vulpistool voor diesel in de tankopening van een auto

Door te rijden met een te lage spanning in de banden gaat het verbruik dus omhoog. Voor een gemiddelde personenauto kan het verbruik al met 2% tot 5% stijgen wanneer er met een onderspanning van 15% tot 35% wordt gereden. Afhankelijk van een aantal factoren waaronder de afgelegde kilometers kan dit op jaarbasis €50 tot €100 euro kosten.

Belang van een goede bandenspanning

Het belang van een goede bandenspanning is je nu waarschijnlijk wel duidelijk. Door regelmatig te controleren of de spanning nog in orde is zorg je dus voor een veiligere auto en je bespaart er geld mee. Banden en ventielen lekken altijd een heel klein beetje, dit is normaal. Gemiddeld zal de spanning in een band met 0,3 bar per maand afnemen. Als we weer kijken naar de band met 2,2 bar dan heeft deze na 1 maand dus al een onderspanning van bijna 15%.

Om alle eerder genoemde gevolgen te voorkomen wordt dan ook aangeraden om de bandenspanning 1 keer per maand te controleren. Wil je weten wat de bandenspanning voor jouw auto moet zijn? Meestal staat deze aan de binnenkant van de tankklep of in de deurstijl van de bestuurdersdeur. Als je op deze plekken niets kunt vinden over de bandenspanning dan kun je altijd nog in de handleiding van de auto kijken. 

Beschik je ook niet over de handleiding van de auto? Dan kun je op de website watismijnbandenspanning.nl via een handige tool de juiste bandenspanning vinden voor jouw auto.

Wanneer controleer je de bandenspanning?

Een keer per maand dus de spanning in de banden controleren, let dan ook nog op wanneer je de spanning controleert. Door het rijden met de auto worden de banden namelijk warm. Door de warmte in de band stijgt ook de druk in de band. Een warme band heeft dus een hogere bandenspanning dan een koude band. 

lekke banden onder een blauwe auto

Zorg er voor dat je maximaal 3 kilometer rijdt voordat je de spanning gaat controleren of dat de auto minimaal een uur stil heeft gestaan. Hierdoor zal de druk in de band normaal zijn en niet verhoogd door de warmte.

Hulpsystemen

Tegenwoordig zijn veel nieuwe auto’s uitgevoerd met een hulpsysteem welke de bandenspanning onder controle houdt. Als de spanning in de banden te laag wordt zal de auto een waarschuwing geven op het dashboard. 

Wanneer je auto is uitgevoerd met zo’n systeem zorg er dan voor dat je het systeem reset nadat je de bandenspanning hebt gecontroleerd en aangepast. Door het systeem te resetten zal deze de nieuwe spanning onthouden en dit als referentie opslaan voor de controle.

Handige tips voor een goede bandenspanning

Zoals beloofd geef ik je hier nog een aantal tips die je kunt gebruiken voor het rijden met een goede bandenspanning.

  • Zet de spanning in de banden 0,2 bar hoger dan de spanning voor een licht beladen voertuig, dit zorgt een lager brandstofverbruik zonder dat het andere negatieve gevolgen heeft.
  • Ga je het voertuig zwaar beladen? Zorg dan dat de spanning in de banden ook verhoogd wordt naar de waarde voor maximale belading.
  • Wil je weten waar je GRATIS je banden kunt oppompen? Kijk dan op gratispompen.nl

Bedankt voor het lezen van deze blog. Ik hoop dat je er wat aan hebt en houd de site in de gaten voor nieuwe waardevolle artikelen!